Currículum Vitae Vicente Montiel Leguey

Curriculum breu

Vicente Montiel Leguey és catedràtic del Departament de Química Física i l'actual director de l'Institut Universitari d'Electroquímica de la Universitat d'Alacant. La seua investigació ha estat centrada en la síntesi electroquímica i en el tractament electroquímic d'aigües residuals. És important destacar la seua experiència en el desenvolupament de processos electroquímics, des de l'escala laboratori fins a la planta pilot preindustrial. Són diversos els processos que han sigut implantats en la indústria (producció de 150 tm de derivats de la N-Acetilhomocisteina amb aplicació farmacològica) o el desenvolupament a escala pilot en la universitat d'Alacant (14 tm de S-Carboximetil-Cisteïna), que avalen la seua experiència en I+D. Va ser impulsor de la primera spin-off que va nàixer de la Universitat d'Alacant en aquest camp (l'empresa I.D.Electroquímica, S.L). Ha transferit a la indústria el know-how relacionat amb el disseny, optimització i fabricació d'un sistema d'Electrocoagulació (el TREAC 1000), que va permetre que es creara una empresa que va comercialitzar aquests equipaments. També va rebre el Premi Impuls de la Universitat d'Alacant al projecte empresarial: NANOSHAPES. Preparación de nanopartículas metálicas con forma controlada l'any 2011.

Actualment, la seua investigació està focalitzada en l'Electroquímica Aplicada (electrosíntesi, tractament d'aigües residuals per mètodes electroquímics sense i amb acoblament d'energia fotovoltaica, sensors i biosensors; a més de la fabricació, caracterització i ús de materials nanoparticulats i el disseny i optimització d'acumuladors redox). Cal assenyalar que durant la seua trajectòria científica ha publicat més de 100 articles científics en revistes indexades d'alt impacte, 18 patents, 2 llibres i 22 capítols de llibre. A més de presentar més de 290 contribucions a congressos nacionals i internacionals. D'altra banda, ha participat i/o dirigit més de 140 projectes d'investigació públics i privats. És censor de les millors revistes internacionals de la seua àrea.

A més d'haver dirigit 15 tesis doctorals i 4 treballs fi de màster, ha sigut el coordinador general del programa de doctorat interuniversitari d'Electroquímica. Ciència i Tecnologia que ha aglutinat  12 universitats i que compta amb la menció de Qualitat (ref. MCD 2004-00142) i la menció d'Excel·lència. Actualment és el coordinador del màster interuniversitari d'Electroquímica. Ciència i Tecnologia" que agrupa 9 universitats, sent la d'Alacant la coordinadora i l'Institut universitari d'Electroquímica l'òrgan proponent.

En el camp de la gestió universitària, cal ressaltar el fet d'haver exercit diferents càrrecs unipersonals. Va ser secretari del Departament de Química Física (24/07/1991-02/07/2001), director del Secretariat de Transferència de Tecnologia i Coneixement (03/07/2001-21/03/2004), vicerector d'Ampliació del Campus (22/03/2004-24/01/2005), vicerector d'Infraestructures i Ampliació del Campus (25/01/2005-19/05/2008) i vicerector d'Infraestructures, Espais i Medi ambient (20/05/2008-07/05/2012). Tots ells en el si de la Universitat d'Alacant.

Quant a les seues activitats en el camp de la gestió de la I+D, cal indicar que, des de l'any 2011, ostenta el càrrec de director del grup d'investigació d'Electroquímica Aplicada i Electrocatàlisi de la Universitat d'Alacant. A més, l'any 2012 va ser triat President del Grup especialitzat d'Electroquímica de la Reial Societat Espanyola de Química d'àmbit nacional, càrrec que ha ostentat fins a desembre de l'any 2016.